Ronaldo: Det är svårt för mig att förstå all kritik

Publicerad 2022-11-17
Dela artiklen:

Missa inget om ditt lag!!

Missa inget!

Få nyheter om Manchester United skickade direkt till din email.

Cristiano Ronaldo pratar om hur det känns att höra kritik från f.d Manchester United-kollegor.

Ronaldo är en minst sagt omskriven person som ofta pryder löpsedlarna och skapar säljande rubriker. Sedan han återvände till Manchester United har han ofta varit föremål för kritik och diskussion i TV-sändningar och i krönikor. Förra säsongen var han en av få spelare som levererade i Manchester United, men till och med då var kritiken stundtals hård.

Och under hösten har mycket fokus varit på Ronaldo med tanke på hans situation i klubben och de uppmärksammade problem som varit. Många av de experter som ofta pratar om honom är ju gamla kollegor från United – spelare som Wayne Rooney, Gary Neville, Roy Keane och Rio Ferdinand. Och under sin intervju med Piers Morgan pratade han mycket om all kritik han får utstå och hur det känns när f.d kollegor går till attack i media.

"Det är lätt att bara peka på Cristiano Ronaldo när man vill dölja andra saker. Tidningarna vill ha mig på löpsedlarna. Jag är van vid att det är så. Jag är 37 år och jag har levt och lärt mig många saker. När jag har dåliga stunder så ser jag vilka som verkligen står vid min sida och vilka som kritiserar mig. De gillar inte att se framgångsrika personer."

"De vill bara ha negativitet. Och jag känner att pressen kritiserar mig än mer under de senaste fyra, fem månaderna. Och inte bara mig, även Georgina. Ibland förstår jag inte varför. Till och med den portugisiska pressen kritiserar mig nu mycket och jag förstår inte varför. Men jag tror fortfarande att avundsjuka har en del med saken att göra. Och de vill dölja vissa saker. Men jag har varit i sporten i 21 år, så jag vet hur det är. Det är inget problem. Men det är tufft när man är lite nere att behöva lyssna på kritik."

"Jag gillar inte att läsa (tidningarna). De ljuger hela tiden. De skriver bara skräp. Inte alla tidningarna, men många. De ljuger konstant om mig och min familj. Varför skulle jag läsa när de bara försöker få mig och min familj att se dåliga ut. Jag bryr mig om folk som tycker om mig. Jag slöar inte min tid på folk som inte gillar mig. Det är slöseri med tid, dessa personer är inte intressanta för mig."

Kritiken från Rooney och Neville

Och om kritiken från f.d kollegor som Wayne Rooney och Gary Neville, säger Ronaldo:

"Jag är också förvånad över det. Piers, jag förstår inte. Du borde fråga honom (Rooney) det. Jag vet inte varför han kritiserar mig så hårt. Han är antagligen avundsjuk. Han slutade spela vid 30 och jag spelar fortfarande på en hög nivå. Jag kommer inte säga att jag ser bättre ut än vad han gör, vilket ju är sant (skratt)."

"Det är tufft att lyssna på kritik och negativitet från folk man spelat med. Tex Gary Neville också. Folk kan ha sina åsikter, men de vet inte vad som pågår inne på träningsanläggningen eller i mitt liv. De borde inte bara lyssna på ett perspektiv. De borde lyssna på mig också, för det är lätt att kritisera när man inte vet hela storyn. Men de är inte mina vänner (Rooney och Neville). Vi har spelat tillsammans, men vi äter inte middag ihop. Att lyssna på f.d kollegor som kritiserar är inte lätt. Jag vet inte om de är så att de måste kritisera inom sina TV-jobb för att bli kända. Jag förstår inte. Men det är tufft när folk man delat omklädningsrum med nu kritiserar en. Jag tror de utnyttjar mitt namn lite, för de är ju inte dumma. Jag är den mest bevakade killen i världen. Så det är ingen slump."

Roy Keane och Rio Ferdinand gillar han däremot

"Det betyder mycket (att de ofta visar support). Jag var i omklädningsrummet med dem. De är en del av min resa inom fotbollen. Som jag sagt många gånger så var Roy Keane den bästa kaptenen jag någonsin haft. Rio Ferdinand hjälpte mig också mycket. Vi var grannar. Så de är väldigt väldigt bra killar. Inte bara för att de talar väl om mig, men de var bra personer i omklädningsrummet. De är fotbollsspelare. Och de vet hur spelare tänker."

Källa: MEN

Mest lästa Manchester United senaste 24h
Få nyheter skickade